Att ställa krav på sin styrelse som arbetsgivare kan kännas svårt, men det kan vara viktigt för att kunna etablera ett produktivt samarbete under verksamhetsåret och säkerställa en trygg arbetsmiljö för anställda. Här är några saker du kan tänka på när du tar upp detta.
När en ny styrelse träder i kraft kan det vara ett bra tillfälle att sätta sig ner och diskutera förväntningarna på varandra. Våga lyfta att styrelsen behöver ta sitt arbetsgivaransvar genom att fatta beslut, leda organisationen framåt, delegera uppgifter till anställda, samt hjälpa anställda med realistisk målsättning och gränssättning. Som anställd är det viktigt att vara rak med att det är styrelsen som ansvarar för frågor kopplade till anställningar och arbetsmiljö. Saker som löner, försäkringar och andra arbetsgivarfrågor ska inte behöva oroa dig som är anställd – det är styrelsens ansvar.
Fortsätt dialogen kring samarbetet under hela verksamhetsåret. Ni kan exempelvis ta upp dessa frågor på APT (arbetsplatsträffar) och medarbetarsamtal. Det är bra att kontinuerligt komma tillbaka till ansvarsfrågan för att säkerställa att styrelsen tar sitt ansvar som arbetsgivare.
Om styrelsen inte uppfyller sin roll som arbetsgivare är det viktigt att våga lyfta det. Förklara att arbetsvillkor påverkar både ditt mående och din prestation, och att det bör vara en prioritering för styrelsen att säkerställa att de anställda har det bra. Påminn också om att tydliga roller och ansvar är avgörande, särskilt på jouren, där belastningen ofta är hög. Anställda som mår bra, har en sund balans mellan jobb och privatliv, och känner sig trygga och motiverade är en förutsättning för föreningens stabilitet och utveckling. Genom att prioritera detta bidrar styrelsen inte bara till din trivsel utan också till organisationens långsiktiga framgång.

Comments